Wysoki rachunek za wodę? Przyczyny i reklamacja

Otrzymałeś kolejny rachunek za wodę i zastanawiasz się, dlaczego znowu musisz dopłacić niemałą sumę za jej zużycie? Być może wystarczy zmienić kilka codziennych nawyków, by w niedługim czasie odnotować znaczne oszczędności. Jeśli zaś ta metoda nie poskutkuje, przysługuje ci prawo do złożenia reklamacji otrzymanego rachunku.

Wysoka niedopłata za wodę – skąd się bierze? Jak jej zapobiegać?

Zanim zaczniemy wietrzyć spisek i posądzać dostawcę o nieuczciwość, warto wziąć pod uwagę najprostsze wyjaśnienie przyczyn wysokiej niedopłaty za wodę, czyli znaczne zwiększenie jej zużycia. Być może w domu pojawiły się nowe sprzęty, takie jak większa pralka czy zmywarka? Zaczęliśmy częściej brać gorące kąpiele lub w gospodarstwie zagościł nowy domownik? Na co dzień rzadko myślimy o tym, jak wielką wagę mogą mieć nasze z pozoru niewinne nawyki oraz styl życia. Tymczasem warto ograniczać zużycie wody nie tylko ze względu na wysokie rachunki, ale również ze względu na kwestie ekologiczne.

Szacuje się, że przeciętny mieszkaniec polskiego miasta zużywa ok. 93 litrów wody na dobę. Na szczęście nie musimy rezygnować z ulubionych udogodnień, by znacząco zmniejszyć wydatki na tę potrzebę. Wystarczy, że zmienimy kilka prostych przyzwyczajeń, które w dłuższej perspektywie ograniczą ponoszone przez nas koszty.

Winne urządzenia

Przede wszystkim warto przyjrzeć się urządzeniom, które kupujemy. Zarówno pralka, jak i zmywarka do naczyń powinny posiadać funkcję ważenia wsadu lub tryb Eco. Ich wielkość należy dostosować do indywidualnych potrzeb – mieszkający w pojedynkę singiel z pewnością może sobie pozwolić na mniejsze sprzęty niż te, które wykorzystuje pięcioosobowa rodzina. Wkładając naczynia do zmywarki, warto pozbyć się większych resztek żywności. Podobnie należy postępować z brudnymi ubraniami – otrzepanie ich z piasku spowoduje mniejsze zmętnienie wody podczas prania, a co za tym idzie, pomoże uniknąć pobrania jej dodatkowych litrów w trakcie płukania.

Zamiast brać kąpiel w wannie pełnej wody, najlepiej stosować szybki prysznic. Jeśli zaś nie jesteśmy w stanie zrezygnować z relaksu w aromatycznej pianie, możemy napełniać wannę tylko w połowie lub w jednej trzeciej. Podczas mycia zębów należy nabrać wodę do kubeczka i zakręcić kran, zaś przy myciu rąk można zmniejszyć strumień na mniej intensywny. We wszystkich kranach możemy zamontować perlatory, które znacznie ograniczą zużycie wody.

Zawsze warto zastanowić się, jak możemy wykorzystać tę samą wodę jeszcze raz. Ta po gotowaniu jajek jest znakomitym nawozem dla roślin doniczkowych, zaś ta po kąpieli z powodzeniem może posłużyć do umycia podłóg. Czasami za wzrost rachunków za wodę odpowiadają również nieszczelność spłuczki lub kranu – dobrym pomysłem będzie więc sprawdzenie stanu technicznego wszystkich tego typu urządzeń i w razie potrzeby wymiana ich na nowe.

Czy wodomierz może zawyżać wartości?

Przyczyną zbyt dużego zużycia wody oraz znacznego wzrostu rachunków mogą być również różnego rodzaju problemy z wodomierzem.

Na co dzień mało kto regularnie sprawdza pojawiające się na nim wartości, a to właśnie one są w stanie w porę zaalarmować nas o nieprawidłowościach. Zdarza się, że wodomierz jest uszkodzony, wadliwy, zapchany lub źle zamontowany. Jeśli mamy wątpliwości co do pracy urządzenia, warto jak najszybciej zgłosić je dostawcy lub wezwać fachowca, który pomoże nam znaleźć i naprawić usterkę.

Jak obliczyć rachunek za wodę?

Aby nie zostać zaskoczonym wyjątkowo wysokim rachunkiem za wodę, warto co jakiś czas samodzielnie szacować jego przewidywaną wartość.

Z pewnością dobrym nawykiem będzie sprawdzanie licznika co jakiś czas i kontrolowanie przyrostu względem ostatniego pomiaru. Oprócz tego w Internecie bez problemu znajdziemy wygodne kalkulatory, w które wystarczy wpisać takie wartości jak poprzedni i obecny stan licznika, stała opłata abonamentowa oraz stawka za metr sześcienny wody, by otrzymać przybliżony koszt jej bieżącego zużycia.

Reklamacja rachunku za wodę

Mało kto wie, że jako konsumenci mamy prawo złożyć reklamację rachunku, który uważamy za niewspółmierny do faktycznego zużycia wody. Przyczyny błędnej faktury mogą być różne: od wad wodomierza poprzez błąd osoby wystawiającej dokument aż po celową nieuczciwość. Jeśli ponoszone przez nas koszty gwałtownie wzrosły, a my nie dostrzegamy żadnych racjonalnych powodów tej zmiany, warto stanowczo zareagować. Składanie reklamacji jest bardzo proste: możemy to zrobić osobiście, w biurze obsługi klienta lub na piśmie. Reklamację składamy w administracji lub spółdzielni mieszkaniowej, a w przypadku gdy jesteśmy właścicielami budynku – bezpośrednio u naszego dostawcy wody.

W przypadku wybrania formy pisemnej należy podać nasze dane, numer faktury, kwotę do zapłacenia, stan licznika i uzasadnienie reklamacji. Warto sprawdzić stronę internetową dostawcy – być może znajdziemy na niej gotowy formularz, który wystarczy wypełnić i wydrukować lub przesłać e-mailem.

O Autorze /

OK!magazyn powstał w 2008 roku. Nadal jesteśmy pierwszym i jedynym czasopismem lifestyle obejmującym zasięgiem południową część województwa mazowieckiego. Chcesz się z nami skontaktować? Napisz wiadomość na e-mail: okmagazyn@okmagazyn.pl

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany

Start typing and press Enter to search