To, co kobiety lubią prawie najbardziej

muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn

Różnorodność damskich torebek może przyprawić o zawrót głowy. Nie wierzycie? Zajrzyjcie już za chwilę do Muzeum im. Jacka Malczewskiego, w którym przygotowywana jest ekspozycja „Historie w torebkach zaklęte” – ponad 300 torebek z całego świata, najstarsza pochodzi z 1835 roku.

Ekspozycja zostanie otwarta dla zwiedzających od 19 lutego. Zaprezentowane zostaną pompadurki, reticule, torebki z dalekowschodnimi motywami z lat 20., gobelinowe, koralikowe, żakardowe, Art. Deco z płytek siatkowych i kolczugowe oraz cały szereg innych cieszących oko, pięknych, często ręcznie wykonanych wyrobów noszonych przez kobiety na przestrzeni ponad dwustu lat.

Oprócz historycznych torebek europejskich zaprezentowane będą również eksponaty z różnych stron świata: Afryki, Azji, Australii i Oceanii, Ameryki Północnej i Południowej.

Dopełnieniem ekspozycji będą stroje damskie adekwatne do czasu wykonania torebek oraz malarstwo z wizerunkami kobiecymi. Widzowie będą mogli podziwiać dzieła m.in. takich artystów jak: Alfons Karpiński, Józef Simmler Wojciech Weiss, Leopold Horowitz, Stanisław Bergman, Henryk Czarnecki, Stefan Żechowski.

Najstarsza prezentowana torebka pochodzi z 1835 roku ze zbiorów Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. Jest to płaska torebka na łańcuszku w metalowej oprawie w kolorze złota. Cała powierzchnia korpusu pokryta haftem z drobnych koralików. Na awersie są motywy roślinno- kwiatowe, natomiast na rewersie napis: „NA PAMIĄTKĘ W. T. S. OD D. S. 1835” wpisany w romb w otoczeniu drobnych kwiatów. Torebki paciorkowe są charakterystyczne dla okresu biedermajer, były wykonywane przez kobiety własnoręcznie, przy wykorzystaniu wzorników dostępnych w magazynach mód.

muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn

Ciekawe są też dwie torebki pochodzące z Amsterdamu. Pierwsza z nich wykonana
z niebieskiego materiału, a metalowa oprawa w centralnej części pokryta została scenką rodzajową zaczerpniętą z obrazów XVII wiecznego holenderskiego malarza Adriana van Ostade „Rozmowy przy kominku”. Scenka ukazuje dwóch mężczyzn i kobietę siedzących przed kominkiem. Po ich prawej stronie widoczna sylwetka psa – mówiąca o przyjaźni i cnotliwości żony oraz patynka symbolizująca obecność Boga w tym domostwie. Natomiast oprawa drugiej torebki ozdobiona została sceną nawiązującą do słynnego obrazu Nocna straż Rembrandta.

muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn
muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn

Pod koniec XIX wieku pojawiły się srebrne torebki tzw. pancerzowe, które w swym splocie naśladowały średniowieczne zbroje. Miały wydłużone kształty i ozdobne uchwyty, częstokroć grawerowane akantem lub monogramem. Torebki świetnie układały się podczas każdego ruchu, podkreślając dynamikę sylwetki, przez co były niezwykle atrakcyjne i stały się niemal elementem biżuterii.

muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn
muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn

Ciekawymi torebkami prezentowanymi na wystawie są wykonane przez uchodźców z Afryki Subsaharyjskiej powstałe w ramach projektu REFUGEE ScART – L’ARTE DEI RIFUGIATI (Uchodźca ScArt – Sztuka uchodźców) w 2011 roku. Powstały w całości powstały z przetworzonych skrawków materiału. Bardzo ciekawe i różnorodne są torby afrykańskie, np. te z Afryki Północnej – krajów Magrebu z naturalnej garbowanej skóry dobrej jakości, szyte ręcznie w małych pracowniach, często tłoczone.
Torebki pochodzące z Afryki środkowej i Wschodniej wykonane są ze skóry, niekiedy zdobione elementami metalowymi, włosiem, koralikami, muszelkami, fragmentami plastiku czy malowaniem. Czasem głównym materiałem torebki jest trawa lub tykwa.

muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn
muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn
muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn
muzeum malczewskiego; historia torebek; wystawa;, To, co kobiety lubią prawie najbardziej, OK!magazyn

Uzupełnieniem ekspozycji są stroje z kultur pozaeuropejskich, m.in. tradycyjne kimono ślubne panny młodej, zwane uchikake. Jest to długi i niezwykle bogato zdobiony strój z II połowy XX wieku i jest przykładem japońskiego artyzmu w zdobnictwie tkanin. Elementem tradycyjnego stroju stanowiły torebeczki na planie kwadratu ściągane u góry sznureczkiem.

Zbiory pochodzą z: Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Krakowa, Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Miasta Łodzi, Muzeum Miasta Zgierza, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz ze zbiorów Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.

Wernisaż wystawy zaplanowany został na 19 lutego 2021 r. o godz. 17:00. Kuratorkami wystawy są Ilona Pulnar-Fredjani i Katarzyna Jendrzejczyk.

Na wernisaż obowiązują zapisy telefoniczne pod nr: 48 36-256-94

Wystawie towarzyszyć będzie 2. Międzynarodowe Akademickie Biennale Akcesoriów Ubioru (2. MABAU) pt. ,”Torby, torebki, kuferki podróżne, sakiewki… wokół historii, materii, formy, idei” organizowane przez Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu i Muzeum im. Jacka Malczewskiego.

Podczas wydarzenia zostaną zaprezentowane realizacje semestralne i dyplomowe: unikatowe kreacje torebek wykonane na zajęciach w Uczelniach oraz także takie, które powstały w ramach współpracy z zakładami przemysłowymi. Konferencja jest skierowana do wszystkich zainteresowanych: muzealników i kolekcjonerów dzieł sztuki, nauczycieli akademickich, artystów i projektantów, teoretyków i historyków sztuki, krytyków artystycznych, studentów, absolwentów, doktorantów kierunków artystycznych i humanistycznych, osób związanych z sektorem mody i przemysłem.

Konferencja składa się z części naukowej wypełnionej wystąpieniami -wykładami w ramach sesji panelowych oraz części artystycznej obejmującej dwie wystawy: historyczną pt. ,,Historie w torebkach zaklęte” i dydaktyczną prac studyjnych-studenckich, dyplomowych z różnych ośrodków akademickich w kraju i za granicą, a także kolekcji zrealizowanych w przemyśle.