Sprawdź w internecie jak rozwija się Twoje dziecko

Jeśli rodzice dzieci w wieku od 16 do 30 miesięcy są zaniepokojeni ich zachowaniem, mogą wypełnić on-line kwestionariusz zawierający 20 pytań dotyczących różnych zachowań i umiejętności dziecka. Program pomaga ocenić ryzyko zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Według danych Centrum Kontroli Chorób w Stanach Zjednoczonych już 1 na 68 dzieci ma zaburzenia ze spektrum autyzmu. Zaburzenia te stanowią jedną z najczęstszych przyczyn niepełnosprawności u dzieci, a w późniejszym wieku u dorosłych.

Autyzm jest zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Osoby z autyzmem mają problemy z komunikacją, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Mogą w odmienny sposób odbierać wrażenia zmysłowe: dla nich sól może być kwaśna, śnieg parzyć, a delikatne głaskanie powodować silny ból.

Program on-line do wczesnego wykrywania ryzyka

Fundacja SYNAPSIS stworzyła Program Wczesnego Wykrywania Autyzmu „Badabada” umożliwiający ocenę prawidłowości rozwoju bardzo małych dzieci. Pozwala on zakwalifikowanie części dzieci do grupy ryzyka zaburzeń autystycznych. W efekcie u niektórych z nich przy użyciu odpowiednich narzędzi jest możliwe „wyłapanie” pierwszych objawów zaburzeń spektrum autyzmu. Pozwala to podjąć jak najszybsze działania, aby zminimalizować ich skutki.

Kwestionariusz on line jest prowadzony w ramach Programu Wczesnego Wykrywania Autyzmu „Badabada”. Ankieta powstała dla rodziców dzieci w wieku od 16 do 30 miesięcy. Po jej wypełnieniu otrzymuje się informację, czy ryzyko nieprawidłowości jest małe, średnie czy wysokie.

„Niepokojące objawy, które występują w pierwszym roku życia to fakt, że dziecko nie reaguje na swoje imię i unika kontaktu wzrokowego z bliskimi. Starsze dzieci nie chcą się bawić na niby. Dwulatki nie interesują się innymi dziećmi” – opowiada Marek Łyskawa, koordynator programu.

Ważnym objawem jest także regres nabytych umiejętności, np. w zakresie mowy. W pewnym momencie dziecko zaczyna gubić słowa lub zupełnie przestaje mówić i ten stan utrzymuje się co najmniej kilka tygodni.

Szacuje się, że 10-15 proc. wcześnie zdiagnozowanych maluchów może osiągnąć stan równoznaczny z wyleczeniem, a u pozostałych udaje się znacznie ograniczyć skutki niepełnosprawności.

Gdy dziecko jest diagnozowane w wieku szkolnym, objawy są najczęściej już mocno nasilone, ma problemy w kontaktach z rówieśnikami. Izolacja czy odrzucenie przez grupę powodują u niego stres i stany depresyjne, a można temu zapobiec, wcześniej ucząc dziecko, jak radzić sobie w codziennych sytuacjach.

Źródło: Fundacja Synapsis, zdrowie.pap.pl