Muzeum Wsi Radomskiej; nowy pojazd w zbiorach; zbiory Muzeum Wsi Radomskiej; SAM, Nowy SAM w zbiorach Muzeum Wsi Radomskiej, OK!magazyn

Kolekcję techniki rolniczej wzbogacił pojazd transportowo – gospodarczy SAM o bardzo oryginalnej konstrukcji. Pojazd jest sprawny, choć nie był uruchamiany od 28 lat. W zbiorniku paliwa znajdował się jeszcze olej napędowy z tamtego czasu.

Pojazd został ofiarowany w darze przez syna nieżyjącego już konstruktora ze wsi Żdżanne w powiecie krasnostawskim. Jego twórca należał do tych rolników, którzy działali twórczo wbrew wszelkim ograniczeniom systemowym doby PRL-u, wyposażając swe gospodarstwa w niezbędny do pracy na roli sprzęt.

Konstruktor był absolwentem szkoły podchorążych, wcielony w 1939 roku do artylerii, ostatecznie osiadł w rodzinnym gospodarstwie, pracując równocześnie w zakładach lotniczych w Świdniku, później w Państwowej Straży Pożarnej w Krasnymstawie.

W latach 60. XX wieku zaczął wyposażać swoje gospodarstwo rolne we własnoręcznie budowane maszyny i narzędzia. Jego dziełem były pierwszy we wsi wóz konny na kołach gumowych, trak napędzany silnikiem elektrycznym (wykorzystywany usługowo), młocarnia, kopaczka do ziemniaków, młynek zbożowy, przenośnik taśmowy, śrutownik, betoniarka, wreszcie dwa ciągniki i pojazd transportowy, który trafił do zbiorów Muzeum Wsi Radomskiej. W kuźni wykonywał na zamówienie pługi i inne narzędzia rolnicze, podkuwał konie.

Pojazd powstał w roku 1974. Jest zbudowany w konstrukcji samonośnej, w postaci jednorodnej klatki przestrzennej spawanej z kątowników, na którą składa się część przednia ze stelażem kabiny i wbudowanymi wspornikami zespołów napędowych oraz część tylna, czyli stelaż skrzyni ładunkowej ze wspornikami tylnej osi. Jest to rozwiązanie unikatowe wśród poznanych konstrukcji autarkicznych, nie znajduje także odpowiedników w porównywalnych pod względem funkcji produktach przemysłowych.

Pojazd jest niewielki (długość 310 cm, szerokość 160 cm, wysokość z kabiną 170 cm), służył do zaopatrywania gospodarstwa w zielonkę na paszę i innych drobnych przewozów. Jego konstruktor był drobnej postury, więc miejsce kierowcy nie jest dostępne dla osób wysokich i tęższych…

Napęd stanowi wysokoprężny jednocylindrowy silnik S301D produkcji WSW w Andrychowie, o mocy 6,4 KM. Skrzynia biegów trójbiegowa i most napędowy pochodzą z samochodu osobowego Warszawa M20. Most jest zawieszony w przedniej części pojazdu na resorach piórowych z amortyzatorami teleskopowymi. Kierowane są koła tylne.

Pojazd jest sprawny, choć wymaga prac serwisowych – nie był uruchamiany przez 28 lat. W zbiorniku paliwa był jeszcze olej napędowy z tamtego czasu.

Źródło: Muzeum Wsi Radomskiej
Muzeum Wsi Radomskiej; nowy pojazd w zbiorach; zbiory Muzeum Wsi Radomskiej; SAM, Nowy SAM w zbiorach Muzeum Wsi Radomskiej, OK!magazyn
Nie ma jeszcze żadnego komentarza

Jeśli chcesz, skomentuj ten artykuł