Nasiona Chia – źródło zdrowia w diecie

nasiona-chia

Majowie i Aztekowie uważali je za cenne pożywienie ze względu na ich potężne właściwości. W tamtych czasach nasiona chia stanowiły źródło zrównoważonej energii.

Chia pochodzi z rośliny Salvia Hispanica. Jej nasiona charakteryzują się małym rozmiarem i ciemnym kolorem. Nasiona chia są spożywane od wielu lat. Majowie i Aztekowie uważali je za cenne pożywienie ze względu na ich potężne właściwości. W tamtych czasach nasiona chia stanowiły źródło zrównoważonej energii. Zgodnie z językiem starożytnych Majów słowo chia oznacza siłę, nic więc dziwnego, że dziś uważamy je za pokarm o dużej wartości odżywczej. 

Dlaczego warto jeść nasiona chia?

Nasiona chcia są szczególnie bogate w zdrowe tłuszcze, błonnik oraz liczne witaminy i minerały. Na pewno spotkałeś się z różnymi przepisami, czy to w internecie, czy w telewizji śniadaniowej, które wykorzystują te małe nasionka. Poznaj inne właściwości tej rośliny, aby przekonać się, że warto włączyć ten produkt do diety.

1. Błonnik

Dieta, w której brakuje błonnika, wiąże się z wyższym ryzykiem przewlekłych zaparć, wysokiego poziomu cholesterolu, cukrzycy, a nawet chorób serca. Błonnik jest ważny, ponieważ pomaga regulować pracę jelit, przyspiesza proces trawienia, a także stanowi pożywkę dla dobrych bakterii, które znajdują się w jelicie grubym. Wszystkie te czynniki odgrywają istotną rolę w utrzymaniu zdrowia organizmu. Nasiona chia są doskonałym źródłem błonnika, dlatego warto częściej włączać je do swojej diety. W jednej porcji nasion chia znajduje się 11 gramów błonnika, co w zależności od płci i wieku stanowi 35-50% zalecanej dziennej porcji.

2. Wspomagają odchudzanie

Jeśli chcesz zrzucić kilka kilogramów lub starasz się utrzymać swoją wagę, powinieneś dodać nasiona chia do swojej codziennej diety. Ze względu na zawartość błonnika, o którym mówiliśmy wcześniej, nasiona te są doskonałym kandydatem do wspomagania utraty wagi. Niektóre badania wykazały, że diety bogate w błonnik pomagają dłużej zachować uczucie sytości, co oznacza, że najprawdopodobniej będziesz spożywać mniej kalorii, a w rezultacie może to pomóc w utracie wagi. Jak dotąd nie ma wielu konkretnych dowodów naukowych potwierdzających, że nasiona chia pomogą Ci schudnąć, jednak biorąc pod uwagę, że można je łatwo wykorzystać w wielu różnych przepisach i oferują wiele korzyści zdrowotnych, zdecydowanie nie zaszkodzi spróbować. Zastanów się, nie bez powodu każdy bardziej znany catering dietetyczny Lublin włącza nasiona chia do większości diet, które posiada w swojej ofercie.

3. Pełne antyoksydantów

Nasz organizm sam potrafi wytworzyć kilka przeciwutleniaczy, które pomagają zwalczać bieżące uszkodzenia oksydacyjne w naszym ciele. Jednak nasze ciała są również narażone na działanie wielu wolnych rodników pochodzących z otoczenia. Z tego powodu mądrym wyborem jest zwiększenie ilości antyoksydantów w naszej diecie. Nasiona chia są bogate w przeciwutleniacze. Pomagają one chronić nasze komórki przed wolnymi rodnikami, co może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka i zaburzenia metaboliczne.

Nasiona chia – włącz je do diety

Obecnie nasiona chia można dostać w każdym sklepie. Ich dostępność jest wysoka, a cena z roku na rok coraz niższa. Pomimo tego, że przez wielu ludzi ten produkt wciąż może być uważany za dość egzotyczny, warto mieć w sobie trochę odwagi i wprowadzić go do diety.