Łaźnia w Święta

Dwa niezwykłe występy on-line przygotował Klub Łaźnia: Koncert Chopinowski w wykonaniu Marcina Wieczorka oraz Andrzej Jagodziński Trio w programie „Bach”.

Oba występy będzie można obejrzeć na profilu społecznościowym Facebook i kanale YouTube placówki.

Marcin Wieczorek – Recital Chopinowski

Premiera: 25 grudnia 2020, godz. 16

Pianista młodego pokolenia, znany z oryginalnych i ekspresyjnych interpretacji. Student studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem profesora Stefana Wojtasa. Podczas studiów licencjackich kształcił się u profesor Ewy Pobłockiej oraz doktora Pawła Wakarecego.

Współpracował z dyrygentami takimi jak: Robert Carter Austin, David Neely, Johnathan Brett, Maciej Żółtowski czy Wojciech Pławner. Wielokrotnie zapraszany na liczne festiwale na całym świecie. Występował między innymi na Festiwalu Chopinowskim w Genewie w 2013 i 2015 r., Festiwalu Deia na Majorce w 2019 r., Festiwalu Pianistycznym w Karlovac w Chorwacji w 2014 r., Festiwalu Bolzano- Bozen w 2016 r. czy Festiwalu „Miasto i architektura” w Toruniu 2019. W 2019 r. został zaproszony na prestiżowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju. Występował w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii, Czechach, Węgrzech, Chorwacji i Polsce w salach takich jak: NOSPR, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej, Auer Hall w Indiana University w Bloomington czy Ganz Hall w Roosevelt University w Chicago. Nagrywał dla Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia. Jest laureatem wielu stypendiów artystycznych w tym Prezydenta Miasta Bydgoszczy oraz Prezydenta miasta Radomia.

Andrzej Jagodziński Trio – Bach

Premiera: 26 grudnia, godz. 16

Andrzej Jagodziński, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej, znakomity pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer. W środowisku muzycznym znany i ceniony od lat osiemdziesiątych, sławę i uznanie szerokiego grona słuchaczy w kraju i na świecie zdobył w latach 90. XX w, z udziałem muzyków swojego tria, czołowych przedstawicieli polskiej sceny jazzowej – znakomitego kontrabasisty Adama Cegielskiego i legendarnego perkusisty Czesława „Małego” Bartkowskiego (rozpoczynającego karierę muzyczną w zespole Krzysztofa Komedy), wspaniałymi jazzowymi interpretacjami muzyki F. Chopina.

W latach dwutysięcznych zaczął sięgać po utwory innych kompozytorów polskich: K. Komedy, A. Kurylewicza, J. Wasowskiego, J. „Dudusia” Matuszkiewicza, a także po utwory polskiej muzyki ludowej, czy większe formy muzyki klasycznej jak np. Sonata b-moll F. Chopina czy wybrane części symfonii L. van. Beethovena. Nadal bazując na Trio zaczął rozwijać aparat wykonawczy w swoich aranżacjach o innych instrumentalistów, wokalistów, orkiestrę kameralną. Kulminacją poszukiwań brzmieniowych i formalnych jest napisany przez niego Koncert Fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną, nagrany z udziałem orkiestry Polskiej Filharmonii Narodowej, a także Requiem na trio jazzowe, troje wokalistów jazzowych i chór mieszany.

Wracając do początków sukcesu i brzmienia tria jazzowego jako podstawowego składu wykonawczego interpretującego muzykę Chopina, najnowszą inspiracją Jagodzińskiego stała się twórczość ojca europejskiej muzyki, mistrza polifonii Jana Sebastiana Bacha. W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i wysmakowane melodie były podstawą i inspiracją do improwizacji, w muzyce Bacha, dla Jagodzińskiego i jego Tria tą inspiracją jest wielogłosowość i nieskończone możliwości przenikania i wpływania na siebie poszczególnych głosów oraz próba osadzenia tej muzyki w idiomie jazzowym.

Źródło: Klub Łaźnia