Dzieci mają prawo wiedzieć o pandemii ogarniającej glob, a dorośli powinni chronić je przed niepokojem związanym z koronawirusem.

Na świecie w izolacji związanej z obostrzeniami wprowadzonymi przez rządy przebywa około 1/3 ludzkości. Większość zamknięta w domach z własnymi rodzinami. Dla wielu osób jest to okazja do nawiązania od nowa kontaktu z małżonkami, dziećmi i rodzeństwem. Ale pojawiło się jedno pytanie, które powtarza się niezależnie od szerokości geograficznej: jak dorośli opiekunowie powinni rozmawiać z dziećmi o epidemii?
Koronawirus i wywoływana przez niego choroba COVID-19 dominują w nagłówkach prasowych i rozmowach pomiędzy dorosłymi. To z kolei wpływa na najmłodszych, którzy świetnie potrafią wyczuwać lęki dorosłych, chcąc zrozumieć co takiego ważnego dzieje się, że wszyscy zamknięci są w domu, odizolowani od przyjaciół, dalszej rodziny czy rówieśników.

KAMPANIA SPOŁECZNA

Według UNICEF-u dzieci „mogą być szczególnie podatne na uczucia niepokoju, stresu i smutku” podczas takiego kryzysu, dlatego ważne jest to, aby dorośli na co dzień zapewnili bezpieczną przestrzeń do dyskusji na temat dziecięcych uczuć i lęków.

Na zdjęciu uczniowie ze szkoły podstawowej Dajia w Tajpej. FOTO: AFP

Słuchaj ich
Ważne jest, aby najpierw zrozumieć, ile twoje dziecko wie o pandemii, więc zadawaj im pytania otwarte i uważnie słuchaj bez rozpraszania ich uwagi. Jeśli dziecko jednocześnie będzie chciało rozmawiać i na przykład kolorować, należy na to pozwolić. Takie działania są wyciszające. Upewnij się też, że dziecko ma świadomość, że będzie mogło rozmawiać z tobą o pandemii zawsze, kiedy tylko będzie tego potrzebowało. Nie odrzucaj również ich obaw, nawet chcąc je uspokajać takimi stwierdzeniami jak: „Nie, to się nigdy nie wydarzy” lub „Nie martw się o to”. Zaakceptuj ich obawy i uczciwie powiedz im, że bardzo wiele osób choruje, ale też bardzo dużo osób na całym świecie pracuje nad tym, aby choroba szybko się zakończyła.

Nierozmawianie z dzieckiem, niedopowiadanie na pytania, udawanie, że się nic nie dzieje jest największym błędem, bo wtedy dziecko dostaje sprzeczne komunikaty: doświadcza zmian, których nie rozumie, obserwuje trudne do zrozumienia emocje, a nie ma wyjaśnienia, z czego to wynika i czemu to ma służyć.

Jeśli twoje dziecko jest bardzo małe i nie wie o pandemii, być może nie będziesz musiał z nim o tym rozmawiać, ale wykorzystaj to jako okazję do podkreślenia znaczenia właściwej higieny.

Bądź z nimi szczery

Według amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) szczerość i zwięzłość mogą pomóc dzieciom pogodzić się z tym, co słyszą. Dlatego ważne jest, aby przekazywać dzieciom informacje, ale jako ich opiekun musisz zrównoważyć prawdziwość z tym, co jest odpowiednie dla ich wieku i poziomu rozwoju. „Używaj języka odpowiedniego dla wieku, obserwuj ich reakcje i bądź wrażliwy na ich poziom lęku”, doradza z kolei UNICEF.

Jeśli dziecko zadaje pytanie, na które nie znasz odpowiedzi, wykorzystaj je jako okazję do wspólnego poszukania odpowiedzi. Dzieci powinny wiedzieć, że dorośli w swoim życiu nie muszą też wszystkiego wiedzieć, a wspólne poszukiwanie odpowiedzi jest dobrą okazją do uświadomienia ich, jakie są wiarygodne źródła informacji i wyjaśnić znaczenie fake newsów.

Jednak nie poświęcaj temu również zbyt wiele czasu, ponieważ może to zwiększyć niepokój dziecka. Zwracaj uwagę na ich poziom skupienia, poziom oddychania i wszelkie oznaki pobudzenia jako wskazówkę do późniejszego podsumowania rozmowy.

Zachowaj rutynę w życiu dziecka

Dzieci potrzebują codziennej rutyny, nawet jeśli nie chodzą do szkoły, przedszkola lub nie uczęszczają na zajęcia pozalekcyjne.„Zachowaj harmonogram dnia tak bardzo jak to możliwe, szczególnie przed pójściem spać” – radzi UNICEF. Utrzymanie rutyny mówi dziecku, że życie tak naprawdę nie zmieniło się tak bardzo, a to działa uspokajająco i pomaga podświadomie poradzić sobie z tym, co już się zmieniło w naszym życiu.

Dzieci mogą również reagować na poziom stresu u dorosłych, więc upewnij się, że poświęcasz czas na samodzielne ćwiczenia relaksacyjne, aby utrzymać swoje lęki pod kontrolą. Wreszcie, poświęć trochę czasu na wspólną zabawę. Może uda się porobić coś, na co nie ma czasu w codziennej bieganinie?

Unikaj oskarżeń

Rozmawiając z dziećmi na temat koronawirusa, należy unikać języka, który może doprowadzić do przypuszczeń, że obwiniamy innych za sytuację. Wyjaśnij dzieciom, że choroba nie ma nic wspólnego z tym, jak ktoś wygląda ani skąd pochodzi. Wirusy mogą powodować choroby u każdego, niezależnie od rasy lub pochodzenia etnicznego. Opowiedz im o pracownikach służby zdrowia ryzykujących życie, naukowcach pracujących przez całą dobę, wolontariuszach przynoszących artykuły spożywcze i rozmawiających przez szklane okna ze starszymi ludźmi poddanymi kwarantannie.

Możesz również zachęcić ich do częstszego kontaktu z dziadkami lub dalekimi ciotkami i wujkami, korzystając z telefonu lub aplikacji wideo połączeń. Wykorzystujmy nowe technologie, niech nam teraz służą. Poczucie emocjonalnej bliskości, wsparcie, bycie ze sobą w kontakcie jest bardzo ważnym filarem naszej psychofizycznej kondycji na tu i teraz.

Zabawa podczas higieny

Większość dzieci nie jest w stanie ustać przez 30 sekund podczas mycia rąk, nawet jeśli wiedzą, że należy to robić, szczególnie po wyjściu z toalety, przed i po jedzeniu oraz po kaszlu, kichaniu lub wydmuchiwaniu nosa . Postaraj się, aby te pół minuty było atrakcyjne dla dziecka – zaśpiewaj krótką piosenkę, powiedz kilka wierszyków czy dziecięcych rymowanek. Pomóż mu w ten sposób odliczać czas.

System punktowy lub pochwały również przyczynić się może do zachęcania młodszych dzieci do stosowania założeń higieny.

Dla dziecka - zobacz na Ceneo
1 Komentarz

Dodaj komentarz