Jak Polacy kupuja prezenty

Niezależnie od tego gdzie i jak spędzamy Święta, nikt z nas nie pozostaje obojętnym na grudniowy czas dobroci, prezentów i … zakupów. Dla jednych to nieskończona przyjemność, dla drugich stres i czynność zostawiana na ostatnią chwilę. Sezon na zakupowe szaleństwo w pełni!

Gwiazdka to jeden z tych momentów w całym roku, który powoduje, że częściej myślimy o innych i o tym dlaczego warto bliskim osobom, ale też sobie sprawić przyjemność. Kiedy nadchodzi ten upragniony grudzień pełen światełek, stroików, pierników i płynących zewsząd świątecznych piosenek, większość z nas popada w prezentową gorączkę i zaczyna doroczny maraton zakupowy. Jak gwiazdkowe upominki kupują Polacy? Przedstawiciele centrów handlowych wskazują na kilka zachowań, jakie co roku powtarzają klienci.

Łowcy okazji

Już podczas letnich wyprzedaży szukają pomysłów na prezenty pod choinkę. Kupują upatrzone rzeczy, często markowe w okazyjnych cenach i odkładają na dno szafy, gdzie czekają aż do Świąt. Ta grupa o gwiazdce myśli też przy okazji takich akcji jak Black Friday czy Cyber Monday. – Dla nich wszelkie akcje rabatowe są doskonałym momentem na złowienie okazji i zakup prezentu świątecznego dla najbliższych. To też sposób na rozłożenie wydatków, które w tym czasie często nadwyrężają domowy budżet. W Designer Outlet Sosnowiec w ciągu roku organizujemy wiele akcji wyprzedażowych, podczas których, jak przyznają nam sami klienci, udaje im się wyszukać idealne prezenty pod choinkę. Wielu z nich postępuje tak co roku, bo to sprawdzona, niezawodna metoda – mówi Elżbieta Zygmunt Marketing Manager Designer Outlet Sosnowiec.

Skrupulatni, planujący

Są tacy, którzy uwielbiają przedświąteczne zamieszanie, ale prezenty kupują z kartką w ręku. Od dawna mają zaplanowane co każdy z domowników znajdzie pod choinką. Przyjeżdżając do centrum handlowego, podczas zakupów robią rekonesans pod kątem upominków, sprawdzają oferty w butikach i szukają inspiracji. Kiedy przychodzi czas, spokojnie robią prezenty według wcześniej zaplanowanej listy. – Tacy klienci nie mają potrzeby poszukiwania upominków przy okazji wyprzedaży, lubią kupować kiedy galeria handlowa roztacza magiczny nastrój, tętni świąteczną atmosferą, jest pięknie przystrojona, rozświetlona, a z głośników słychać nastrojową muzykę. Przy okazji korzystają też ze specjalnych punktów pakowania prezentów, które w grudniu pojawiają się w centrach handlowych. Do domu wracają z gotowymi podarkami, które wystarczy włożyć pod choinkę – wyjaśnia Agnieszka Kuś Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa.

Na ostatnią chwilę

– To najliczniejsza grupa klientów, którzy gorączkowo poszukują prezentów na kilka dni przed świętami, nierzadko w dzień Wigilii – mówi Katarzyna Czapran z Designer Outlet Gdańsk. Ta grupa klientów to zwykle zapracowane, będące w ciągłym niedoczasie osoby. Zadania, takie jak kupno upominków zostawiają na ostatnią chwilę. – Każdego roku tuż przed gwiazdką przez nasze centrum przetacza się fala klientów, którzy dopiero na dzień lub dwa przed Wigilią poszukują upominków. Choć ich pobyt w centrum handlowym może wyglądać chaotycznie, oni odnajdują się w tym sposobie kupowania. Świadomie wybierają nasze centrum, bo znając ofertę, wiedzą, że znajdą tu wiele unikalnych rzeczy wysokiej jakości i za bardzo rozsądną cenę. Prezenty z pewnością będą niepowtarzalne, a bywa, że kupowane w ostatniej chwili również zrabatowane – dodaje.

W Internecie

W ostatnim czasie wzrosła liczba kupujących online. Szczególnie kiedy cały czas zmagamy się z pandemią i wiele osób po prostu nie chce lub obawia się w pełni uczestniczyć w życiu społecznym. Jednak i tu w czasie dynamicznego, świątecznego wzrostu zamówień pojawiają się problemy z dostawą, a najtrudniejsze zdają się być sytuacje kiedy zamówienie nie spełnia oczekiwań i trzeba je odesłać lub wymienić. Ten model zakupów sprawdzi się tylko, jeśli o podarkach myśli się z wyprzedzeniem.

 
Przedstawiliśmy cztery podstawowe zachowania zakupowe, które wyraźnie polaryzują się w przedświątecznej gorączce, kiedy zdecydowana większość z nas stara się przygotować niezapomniane spotkanie w większym lub mniejszym gronie. Przedświąteczna atmosfera w centrach handlowych ma swój wyjątkowy urok i z tego też powodu duża część osób, która na co dzień unika zakupów stacjonarnych właśnie w tym okresie chętnie wybiera się na zakupy do galerii, centrów outletowych czy parków handlowych z ofertą markowych rzeczy, a wszystko w cudownym gwiazdkowym anturażu.