E-skierowanie już obowiązkowe

e-skierowanie; procedury e-skierowania; na czym polega e-skierowanie, E-skierowanie już obowiązkowe, OK!magazyn

Od 8 stycznia 2021 roku placówki medyczne mają obowiązek wystawiania i obsługi elektronicznych skierowań. Na czym polega i jak masz się teraz rejestrować na badanie lub wizytę u specjalisty?

E-skierowanie to kolejne po e-zwolnieniu i e-recepcie rozwiązanie, które umożliwia załatwianie spraw zdrowotnych w formie elektronicznej. To szczególnie użyteczne w czasie pandemii.

Zalety e-skierowania

  • e-skierowania nie można zgubić – jest dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta,
  • pacjent może w każdym momencie sprawdzić historię swoich e-skierowań,
  • rodzice i opiekunowie mogą śledzić historię leczenia swoich dzieci i podopiecznych,
  • znika problem nieczytelności ręcznie wypisanego dokumentu lub błędów – system e-zdrowie (P1) dokonuje weryfikacji poprawności e-skierowania,
  • nie trzeba przyjeżdżać do placówki w celu odbioru skierowania, można je też otrzymać po kontakcie telefonicznym z lekarzem,
  • pacjent rejestruje się telefonicznie na zabieg lub konsultację,
  • pacjent nie może zarejestrować e-skierowania jednocześnie w kilku placówkach, co wpłynie na skrócenie kolejek do specjalistów oraz na zabiegi,
  • znika obowiązek dostarczenia do placówki oryginału skierowania w terminie 14 dni.

Jak dostaniesz e-skierowanie

E-skierowanie możesz otrzymać w postaci:

  • SMS-a z 4 cyfrowym kodem,
  • e-maila z pdf-em,
  • wydruku informacyjnego e-skierowania.

Żeby otrzymać e-skierowanie w postaci SMS-a lub e-maila, zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, wejdź w „Ustawienia” i wpisz numer telefonu lub adres e-mailowy.

Kiedy wystawiane jest e-skierowanie

E-skierowanie może być wystawione na:

  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, za wyjątkiem porady w zakresie logopedii,
  • leczenie szpitalne,
  • badania medycyny nuklearnej oraz badania tomografii komputerowej, w tym przypadku także te, które są finansowane ze środków innych niż ubezpieczenie w NFZ,
  • rezonans magnetyczny,
  • badanie endoskopowe przewodu pokarmowego,
  • badanie echokardiograficzne płodu.

Kiedy e-skierowanie nie jest wystawiane

E-skierowanie nie jest wystawiane na:

  • leczenie w uzdrowisku lub sanatorium,
  • programy lekowe,
  • rehabilitację,
  • do szpitala psychiatrycznego.

W tych przypadkach pacjent otrzyma skierowanie w postaci papierowej. Skierowanie może być wystawione również w formie papierowej, jeśli lekarz lub inna uprawniona osoba (położna, pielęgniarka, farmaceuta, felczer):

  • nie ma dostępu do systemu e-Zdrowie np. w przypadku awarii tego systemu, systemu gabinet.pl w placówce lub braku dostępu do Internetu np. podczas wizyty domowej,
  • wystawia skierowanie osobie o nieustalonej tożsamości,
  • jest z innego państwa członkowskiego UE i tylko tymczasowo i okazjonalnie udziela świadczeń zdrowotnych w Polsce.

E-skierowanie nie jest też wystawiane w ramach zlecenia wewnętrznego np. kiedy szpital, w którym przebywasz, kieruje Cię na badanie specjalistyczne na terenie placówki.

Pacjenci nadal nie potrzebują skierowania w żadnej formie do:

  • psychiatry,
  • ginekologa i położnika,
  • onkologa,
  • wenerologa,
  • dentysty.

Jak zarejestrować e-skierowanie

Na konsultację lub badanie można się zapisać telefonicznie, podając kod e-skierowania oraz nr PESEL. Jeśli pacjent zapisuje się osobiście, pokazuje w rejestracji e-mail z informacją o skierowaniu lub SMS z kodem, aby przychodnia mogła go zeskanować.

Jeśli przychodnia nie obsługuje e-skierowania

Podczas pandemii możliwe, że niektóre placówki jeszcze nie są gotowe na obsługę e-skierowania. W takim wypadku możesz się również zarejestrować, podając:

  • podstawowe informacje zawarte w e-skierowaniu (kto wystawił, z jakim rozpoznaniem),
  • kod dostępu,
  • Twój PESEL

oraz

  • klucz dostępu do e-skierowania (44-cyfrowy numer umożliwiający odczytanie e-skierowania; numeryczne przedstawienie kodu kreskowego) albo
  • numer identyfikujący skierowanie (identyfikator techniczny umożliwiający rozróżnienie dokumentu w systemie, zawierający różne metadane zgodne ze standardami) albo
  • łącznie oba te numery.

Możesz przekazać te dane telefonicznie lub mailowo lub na czacie. Jednocześnie złożysz oświadczenie, że zgłaszasz się tyko do tej jednej placówki.

Do czasu zakończenia epidemii nie obowiązuje termin 14 dni na dostarczenia skierowania.

Co należy wiedzieć o skierowaniu na szczepienie przeciwko COVID-19

E-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19 nie posiada kodu jak inne e-skierowania. Będzie widoczne na Internetowym Koncie Pacjenta osoby, której je wystawiono, ale procedura rejestracji na szczepienie jest odmienna niż w przypadku innych e-skierowań.

Kiedy otrzymasz już skierowanie na szczepienie, możesz umówić się na termin szczepienia i miejsce:

  • na infolinii NFZ: 989,
  • poprzez Twoje Internetowe Konto Pacjenta – dostępny będzie odpowiedni formularz,
  • za pośrednictwem lekarza, który wystawił e-skierowanie, lub placówki, w której ten lekarz świadczy usługi.
Źródło: GOV.pl
1 Komentarz

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany