Jak nie dać się oszukać; Black Friday; Cyber MOnday; sklepy oszukują; promocje to mit, Drożej zamiast taniej. Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek, OK!magazyn

Wielkie promocje to mit. Średnio w ubiegłym roku polskie sklepy obniżyły ceny jedynie o 5,5 procenta, aby za chwilę je podnieść z okazji Cyber Monday.

Ubiegłoroczna analiza firmy Itmagination pokazała, że ceny w sklepach online rosły, żeby spaść na Black Friday. Średni rzeczywisty (w stosunku do początku miesiąca) spadek cen w analizowanych sklepach wyniósł 5,5 procenta. Co więcej, przy kolejnej okazji zakupowej, tzw. Cyber Monday, ceny poszły z powrotem w górę. Czy tego samego możemy spodziewać się w tym roku?

Tak naprawdę gorączka obniżek już się rozpoczęła. Mimo zamkniętych sklepów wielu marek, ich internetowe odpowiedniki prześcigają się w promocjach i rabatach.

Zakupy w Internecie są naprawdę wygodne, a przy okazji nie ma ryzyka, że zostaniesz poturbowany przez zakupoholików. Z drugiej strony co robić, aby nie dać się nabić w przysłowiową butelkę lub nie dać się okraść cyberprzestępcom?

Sprawdź jak zmieniały się ceny produktów

Jeżeli wpadniemy już w szał piątkowych zakupów, nie dajmy się oszukać. Pod tym linkiem dostępna jest wyszukiwarka cen produktów, która umożliwia porównanie cen z ostatnich kilku miesięcy. Jej autor wyjaśnia, że strona działa dzięki pracy bota, który kilka razy w miesiącu sprawdzał ceny produktów w sklepach z elektroniką.

Na stronie prezentowana jest najniższa cenę jaką bot odczytał w ostatnich 6 miesiącach. W bazie znajduje się kilkadziesiąt tysięcy produktów.

Cyberprzestępcy

Czarny Piątek i okres przedświątecznych wyprzedaży to raj dla cyberprzestępców. W tym okresie są szczególnie aktywni.

Musisz uważać na strony, które do złudzenia przypominają strony popularnych sklepów. Przynętę można złapać na wiele sposobów: łącząc się z publiczną siecią Wi-Fi, logując się na fałszywej stronie czy klikając odnośnik z “fantastyczną” ofertą z okazji Czarnego Piątku czy posezonowych wyprzedaży. Jest ich tyle, że nie sposób wymienić je wszystkie.

Zagrożenie tego typu jest jak grypa — stale się rozwija i zmienia sposoby atakowania. Cyberoszuści mogą organizować spersonalizowane kampanie phishingowe wycelowane np. w pracowników danej organizacji lub przyszłe mamy.

W rzeczywistości niestety bardzo łatwo można dać się nabrać. Zobacz, jak możesz chronić się przed phishingiem:

  • Zawsze sprawdzaj odnośnik, który zamierzasz kliknąć. Jeżeli w nazwie znajdują się jakiekolwiek literówki, kilkukrotnie upewnij się, że nazwa domeny jest prawidłowa — oszuści mogę próbować zachęcić Cię do odwiedzenia fałszywej strony, bazując na Twojej nieuwadze.
  • Wprowadzaj swój login i hasła tylko wtedy, gdy połączenie jest zabezpieczone. Jeżeli przed adresem witryny widzisz prefiks “https”, oznacza to, że wszystko jest w porządku. Jeżeli brakuje w nim literki “s” (od angielskiego słowa bezpieczny – “secure”) – bądź ostrożny.
  • Nawet jeśli nadawcą otrzymanej przez Ciebie wiadomości czy e-maila jest jeden z Twoich najlepszych znajomych, pamiętaj, że mogli oni również zostać oszukani, a ich konta zhakowane. Dlatego też warto zachować czujność w każdej sytuacji.
  • To samo odnosi się do e-maili pochodzących od oficjalnych organizacji, takich jak banki, urzędy skarbowe, sklepy internetowe, biura podróży czy linie lotnicze. A nawet z Twojego własnego biura. Stworzenie wiadomości, która będzie wierna autentycznej, nie jest nadzwyczajnie trudnym zadaniem.
  • Czasami sfabrykowane wiadomości e-mail i strony internetowe są łudząco podobne do tych prawdziwych — wszystko zależy od tego, jak bardzo postarali się oszuści. Jednak przeważnie któryś z odnośników jest niewłaściwy — zawiera literówkę w nazwie albo kieruje na inną stronę. Zwracając uwagę na takie detale, będziesz w stanie zorientować się, czy dana strona jest autentyczna, czy fałszywa.
  • W idealnej sytuacji użytkownik nie klika odnośnika umieszczonego w wiadomości, ale otwiera nowe w przeglądarce okno i ręcznie wpisuje adres URL swojego banku czy sklepu internetowego. W ten sposób nie umknie Ci wyjątkowy rabat lub specjalna zniżka (jeśli takowe istnieją) i nie zostaniesz potencjalną ofiarą oszustów.
  • Gdy odkryjesz jakąś kampanię phishingową, niezwłocznie zgłoś taką informację do banku (jeżeli oszuści podszywali się pod e-maile od banku) lub do pomocy technicznej danej strony społecznościowej (jeżeli szkodliwy link został wysłany lub udostępniony przez jednego z użytkowników). Taka współpraca znacząco ułatwia złapanie przestępców.
  • Staraj się nie logować na swoje konta bankowe (oraz na zbliżone usługi) za pośrednictwem publicznych sieci Wi-Fi dostępnych w kawiarniach czy na ulicy. Lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z połączenia komórkowego lub wstrzymanie się z tą czynnością, aby niepotrzebnie nie narażać się na utratę wszystkich oszczędności. Takie sieci mogą być stworzone przez oszustów, którzy często podmieniają strony główne banków, gdy użytkownik się do nich podłącza, aby przekierować ofiarę na inną fałszywą stronę.
  • Podobnie jak przypadku załączników w wiadomościach i e-mailach, pliki, które otrzymujesz od kolegów podczas grupowego grania przez Sieć, mogą zawierać programy żądające okupu (ang. ransomware), a nawet oprogramowanie szpiegujące (ang. spyware). Tak więc nie trać czujności!
  • Zainstaluj program antywirusowy, np.: Kaspersky Internet Security. Rozwiązanie antywirusowe rozwiąże większość problemów automatycznie, a w razie potrzeby zaalarmuje Cię o niebezpiecznej lub podejrzanej aktywności.

Co radzi UOKIK?

Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa. Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakupy stacjonarne

  • Czy mogę reklamować towar? Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
  • Czego mogę żądać przy reklamacji? Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.
  • Czy mogę zwrócić produkt? Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
  • A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce? Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Zakupy przez Internet

  • Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze? Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.
  • Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność? Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.
  • W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt? W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.
  • Czy mogę zwrócić przeceniony produkt? Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
  • Jak najbezpieczniej zapłacić? Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.
Źródło: UOKIK, Kaspersky Lab, Itmagination

1 Komentarz
  1. Rabaty to jeden wielki pic na wodę. Na szczęście w każdym roku coraz więcej osób to widzi. Polskie Blac Friday nijak się ma do amerykańskiego, gdzie ceny rzeczywiście spadają o kilkadziesiąt procent. U nas firmy robią z Polaków idiotów.

Jeśli chcesz, skomentuj ten artykuł