Dieta podczas zimy – jaką stosować?

dieta zimą

Zima to piękna, ale i specyficzna pora roku, podczas której mamy mniej energii, potrzebujemy dłuższego snu oraz przygotowujemy zupełnie inne posiłki niż wiosną czy latem. To właśnie zimą należy zwracać szczególną uwagę na częstsze jedzenie mniejszych objętościowo porcji, które pozwolą utrzymać równowagę cieplną organizmu.

Ze względu na mniejszą dostępność świeżych warzyw i owoców konieczne staje się takie skomponowanie diety, które dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Rozgrzewająca dieta zimowa

Zimą warto sięgać po dania rozgrzewające, dzięki którym poczujemy się błogo i komfortowo. Są to wszelkiego rodzaju gotowane i duszone warzywa, np. por, kalafior, bataty, marchew, dynia czy ziemniaki. Podczas przygotowywania posiłku można taką samą obróbką termiczną przygotować mięso czy rybę – to czas, w którym wiele osób wykazuje szczególną chęć na baraninę, jagnięcinę czy wołowinę, zwłaszcza podane z rozgrzewającymi ziołami (rozmaryn, majeranek, tymianek). Wegetarianie i weganie powinni sięgać po warzywa strączkowe, które również są źródłem białka. Zimą lepiej zrezygnować z chłodnych sałatek na śniadanie, lepiej sprawdzi się owsianka z dodatkiem jabłek i orzechów. Oczywiście i o tej porze roku potrzebne są witaminy i minerały, można dostarczać ich z sałatkami obiadowymi podanymi z gęstszym jogurtem. 

Ważnym komponentem zimowych dań są zioła i przyprawy, które pobudzają metabolizm, rozgrzewając od środka. Mowa o cynamonie, kardamonie, imbirze, kminku, pieprzu, gałce muszkatołowej, anyżu, chili, kolendrze czy zielu angielskim. Można dodawać je niemal do każdej potrawy, także tej przyrządzanej na słodko. Cynamon i imbir będą świetnym dodatkiem do herbaty. 

Poprawa odporności poprzez dietę

Zimowa dieta powinna zawierać sporo produktów spożywczych poprawiających odporność, ponieważ to właśnie o tej porze roku jesteśmy bardziej narażeni na infekcje, przeziębienia i wszelkie choroby. Do naturalnych antybiotyków i jednocześnie rozgrzewających produktów podnoszących odporność zaliczamy miód, cebulę, czosnek, imbir, chrzan, kiszonki, zakwas. Warto zawsze mieć je w lodówce lub szafce kuchennej, aby w dowolnym momencie móc po nie sięgać. Równie ważne jest nawodnienie organizmu – zimą ceni się nie tyle wodę, co samodzielnie przyrządzone soki i herbatki ziołowe. Na odporność sprawdzą się naturalne suplementy diety, które można znaleźć na https://www.apo-discounter.pl/. Zwłaszcza zimą, każdy człowiek powinien uzupełniać podstawową dietę witaminą D i witaminą K.